Ny styrelse samt uppdatering om styrelsearbetet

Sedan en tid tillbaka har Brf Kajen en ny styrelse. Bakgrunden till detta är att HSB har lämnat över föreningen till oss boende i förtid med anledning av de oenigheter som framkom på årsstämman.

Här nedan följer en kort presentation av styrelsens samtliga medlemmar samt andra som arbetar med styrelsen.

Peter Näsman, ordförande, ansvarsområde: övergripande frågor, GA-frågor, information och it
Paul Ferm, vice ordförande, ansvarsområde: övergripande frågor, mark, ekonomi och säkerhet
Mathias Liljedahl, ansvarsområde: fastighet, ekonomi och säkerhet
Per Nordlund, ansvarsområde: fastighet
Annsophie Runesdotter, ansvarsområde: mark, information
Adnan Farnian, ansvarsområde: avtal
Sabine Olofsson, ansvarsområde: GA-frågor
Fredrik Hall, ansvarsområde: mark
Christian Ploog, sekreterare (adjungerad), ansvarsområde: information och it
Håkan Lindal, HSB-representant
GA = gemensamhetsanläggningar

Om du vill komma i kontakt med styrelsen ska du inte kontakta enskilda styrelsemedlemmar, utan i stället använda den officiella mejladressen styrelsen@brfkajen.se.

Kort uppdatering om styrelsearbetet
Den nya styrelsen hade i slutet av augusti sitt första styrelsemöte där en rad aktuella ärenden avhandlades.
Styrelsen arbetar just nu med ett tjugotal frågor. En av de mer omfattande handlar om förlikningen med HSB gällande de punkter om oenighet som framkom under årsstämman.
Denna förlikningsprocess pågår alltjämt. Så fort det finns ett förslag till förlikning mellan Brf Kajen och HSB kommer styrelsen att kalla till extrastämma för beslut i frågan. Detta kommer troligtvis att ske under oktober 2023.
Styrelsen jobbar även vidare med att reda ut anledningen till husets höga energiförbrukning samt vilken ekonomisk skada föreningen lider av det. Detta kommer att läggas till i förlikningsförhandlingen med HSB.
En annan fråga som styrelsen just nu arbetar med gäller en upphandling av en ny förvaltning av huset eftersom förvaltningen från HSB upphör vid årsskiftet. Syftet med att byta förvaltare är att minska förvaltningskostnaderna för föreningen.
Fram till årsskiftet är det dock HSB som sköter förvaltningen av huset. Just nu arbetar de bland annat vidare med en utredning av störande ljud från undercentral och garage.

Bilagor till artikeln:
Protokollen från de tre extrastämmorna vi hade den 14 augusti (samlat i ett dokument) + valberedningens förslag

Extra föreningsstämmor 14 aug
Valberedningens förslag till extra föreningsstämmamma

Posted in